Dieta bezglutenowa w przypadku dzieci i osób dorosłych ze stwierdzoną celiakią, nietolerancją lub nadwrażliwością na gluten to sposób na uwolnienie się od przykrych dolegliwości. Na szczęście przy tak dużej dostępności produktów specjalnego przeznaczenia żywieniowego można swobodnie komponować jadłospis tak, aby nie był nudny. Jakie kasze są bezglutenowe i w jaki sposób włączać je do diety?

Kasze bezglutenowe – dlaczego warto włączać je do diety?

Warto zacząć od tego, że kasze bezglutenowe oprócz tego, że są bezpieczne dla osób chorych na celiakię, są również bardzo pożywne – szczególnie grube kasze. Zawierają wysokiej jakości węglowodany złożone, a także błonnik. Tym samym zapewniają sytość i energię na długo, stopniowo uwalniając glukozę do krwi i nie wywołując nagłych skoków glikemii. Błonnik wspomaga trawienie i sprzyja promowaniu uczucia sytości. Kasza bez glutenu to jeden z najprostszych sposobów na zdrowy obiad. Pasują do niej liczne warzywa serwowane na ciepło, a także rozmaite surówki, sosy warzywne, a nawet owoce. W połączeniu z mięsem czy rybą, kasze bezglutenowe pozwalają skomponować smakowity, pełny składników odżywczych posiłek, który z powodzeniem zaspokoi potrzeby żywieniowe osób, które chcą odżywiać się pełnowartościowo.

Kasze pełne są nie tylko smaku. To doskonałe źródło białek roślinnych, a także witamin i minerałów, które warto dostarczać swojemu organizmowi dzień po dniu, by zapobiegać niedoborom i zapewniać sobie zdrowie i witalność.

Jakie kasze są bezglutenowe?

Gluten to białko roślinne, którego funkcją jest nadawanie plastyczności mąkom, które wyrabia się ze zbóż. Wśród kasz jest kilka, które naturalnie nie zawierają glutenu. W przypadku diety bezglutenowej dla osoby chorej na celiakię należy jednak zwracać uwagę również na specjalne oznakowanie produktu napisem „gluten free”, nawet gdy chodzi o produkt naturalnie bezglutenowy. Dlaczego? Ponieważ osoby chorujące na celiakię reagują nieprawidłowo nawet na śladowe ilości glutenu w spożywanej żywności. Oznacza to, że nie mogą mieć styczności ze zbożami glutenowymi kasze, które przechodzą przez linię produkcyjną danego zakładu. Wybierając wysokiej jakości produkty bezglutenowe ze specjalnym oznaczeniem, masz pewność, że nie zaszkodzą one osobie chorej na celiakię.

 

Kasze bezglutenowa lista:

  • kasza gryczana
  • kaszka kukurydziana
  • kasza jaglana
  • amarantus
  • quinoa (komosa ryżowa)
  • tapioka

Kasza bez glutenu – jaką wybrać?

Osoby, które lubią śniadania na ciepło, z pewnością zachwyci kasza jaglana bezglutenowa. To delikatna w smaku, drobna kasza o bardzo korzystnych właściwościach odżywczych, która w dodatku świetnie sprawdza się w połączeniu z owocami. Można ją jeść również w wersji wytrawnej! Ze względu na łagodny, neutralny smak, sama przesiąka aromatami i sokami produktów, z którymi jest podawana, tworząc z nimi świetne w smaku i pełne wartości dietetycznych potrawy.

Z kolei kasza gryczana bezglutenowa to świetny pomysł na pożywny obiad dla osób, które cenią sobie wyrazisty smak gryki w połączeniu z mięsem, nabiałem, czy buraczkami na ciepło. Można również wykorzystać ją do upieczenia domowego bezglutenowego pieczywa – ten smak zaskoczy każdego, kto twierdzi, że dieta bezglutenowa jest nudna i mało różnorodna!

Kasza bezglutenowa – czy tylko dla osób chorych na celiakię?

Gluten nie jest białkiem szkodliwym w przypadku osób zdrowych. Jego spożywanie nie wnosi natomiast żadnych wartości dla organizmu – to białko, którego celem w zbożach jest jedynie zapewnienie im odpowiedniej plastyczności po połączeniu mąki z wodą. W obliczu sporej różnorodności kasz, jakie można kupić w dobrej jakości sklepach ekologicznych, nie ma żadnego powodu, aby codziennie zajadać się wyłącznie zbożami zawierającymi gluten. Te bezglutenowe zapewniają mnóstwo satysfakcji z jedzenia, a przy okazji są lekkostrawne i niezwykle pożywne. Włączając je do swojej diety zamiast mąki pszennej czy innych produktów zawierających gluten, można przysłużyć się swojemu układowi trawiennemu i rozszerzyć wachlarz ulubionych potraw, dzięki którym dieta staje się coraz bardziej atrakcyjna!