Chociaż jedna łyżka majonezu ma aż 165 kalorii – smaczny, zimny sos złożony z żółtka, oleju (lub oliwy z oliwek) i przypraw wciąż znajduje swoje miejsce na stołach wielu z nas. Nie da się ukryć – to właśnie on, dzięki swojej kremowości i unikalnemu aromatowi, skutecznie urozmaica wiele potraw (głównie sałatek, mięs czy past – choć część osób dodaje go nawet do... ciasta!). Niestety, mimo wielu walorów smakowych – majonez nie należy do najzdrowszych produktów. Zawarty w nim dwutlenek tytanu, znany pod symbolem „E17” - został uznany za rakotwórczy przez Europejski Urząd do spraw Bezpieczeństwa Żywności. Jednak to nie jedyny powód, dla którego warto zrezygnować z majonezu – wysoka zawartość tłuszczu i konserwantów w majonezie zwiększa ryzyko wystąpienia kłopotów z układem krążenia (między innymi zachorowania na zawał serca) oraz podnosi poziom cukru we krwi. Osoby, które nie chcą rezygnować z majonezu i innych sosów w codziennej diecie – powinny zwracać szczególną uwagę na skład wybranych przez siebie produktów (między innymi na to czy składniki, z których powstał majonez posiadają odpowiednie certyfikaty). Zdrowszą alternatywą tradycyjnego majonezu może okazać się bio majonez wegański – na bazie zdrowego oleju z konopi, bogata w witaminę A, znacznie mniej kaloryczna kwaśna śmietana, wysokobiałkowy jogurt grecki, a nawet awokado. Osoby otwarte na nowe, nietuzinkowe smaki mogą sięgnąć po zdrowe tahini – naturalną pastę sezamową (doskonałą do dań kuchni arabskiej!).